Close

Ще не зареєстровані?Зареєструватися на сайті.

lock and key

Ввійти на сайт Львівської Духовної Семінарії

Account Login

Про Святого Духа

...І в Духа Святого, Господа Животворящого, що від Отця ісходить, що з Отцем і Сином рівнопокланяємий і рівнославлений (Символ віри).

Хто є Святий Дух? Кожен хто називає себе християнином, хто є хрещений в ім’я Отця і Сина і Святого Духа – в ім’я триєдиного Бога, мав би пізнавати Його, від так поглиблювати з Ним свій зв'язок, через ті правди віри, які нам були Богом об’явленні. Дуже часто люди нічого не знають про Святого Духа, а у своєму християнському житті згадують про Нього лише у сталих висловах, укладених молитвах, в той же час насправді не знаючи про Святого Духа нічого, що є написане у Об’явленню. Про Боже об’явлення ми читаємо у Святому Письмі, яке запрошує нас пізнавати Бога, тому спробуємо подивитися на особу Святого Духа у світлі того, що про Нього говорить нам Біблія.
Церква вчить, що Святий Дух є третя особа Божа на рівні з Отцем та Сином. У Старому Завіті ми не знайдемо текстів, які б прямо говорили нам про Святого Духа, в той же момент дуже багато говориться про Духа Божого. До прикладу візьмемо стих і з книги Буття: Дух Божий ширяв над водами (Бут. 1, 2). Цей вислів розкривається в контексті спільної, творчої дії Бога на ще безформну матерію. Тому що творення світу є справою Пресвятої Тройці, то немає проблем віднести цього Духа Божого (руах) до дії єдиного Бога. Оскільки саме Святого Духа визначають в Тройці як того, хто здійснює дію, тому багато богословів бачать тут вказівки на Святого Духа у Його дії.
Рівність Святого Духа з Отцем та Сином Святе Письмо, зокрема Новий Завіт, показує у той спосіб, що називає Святого Духа Богом. Апостол Петро коли говорив з Ананією, сказав, що він обманув Святого Духа, а згодом пояснюючи хто такий святий Дух, добавив, що Ананія образив самого Бога (Ді. 5, 3-4). Також і апостол Павло у своїх посланнях в одних місцях говорить, що людина є храмом Святого Духа (1Кр. 6, 16), а в інших, що людина є храмом Божим (1Кр. 3, 16; 2Кр. 6, 16). Оскільки Святий Дух є Богом, Він має божественні атрибути: Першим із таких атрибутів є Всевидіння Святого Духа, це означає те що святий Дух володіє усіма тайнами Божими, які є приховані і недоступні для усього сотворіння, про це ми дізнаємося з послання апостола Павла до Коринтян 1 Кр. 2, 10-12. Ісус Христос коли говорить про Духа звертаючись до апостолів говорить, що Він, Дух істини наставить вас на всяку правду Йо. 16, 13. Ще одним важливим атрибутом Святого Духа є Всюдиприсутність. Святий Дух перебуває і діє в один і той же час у душах віруючих розкиданих по всьому світі (Рм. 14; Еф. 2, 22). У розмові зі самарянкою Ісус Христос стверджує, що християнське богопочитання не буде пов’язане з тим чи тим святим місцем, але відбуватиметься в дусі і правді. І так воно є, адже в Дусі Святому Триєдиний Бог прославляється на весь всесвіт у різних храмах та спільнотах а також в тих місцях де є християни котрі в силу різних важких обставин не можуть у спільнотному вимірі творити молитву. Всі християни у цілому світі взивають у Дусі Святому до свого Творця: «Повне небо і земля слави Твоєї», — ми співаємо в Божественній Літургії. Ще одним важливим атрибутом Святого Духа є Всемогутність, тобто Святий Дух повновладно роздає різні свої дари про які знову ж таки апостол Павло згадує і перераховує у своїх листах 1Кр. 12, 7-11.
До божественної дії Святого Духа належить участь у творенні людини Дух Божий творив мене і подув Всесильного мене оживлює Йов. 33, 4. Святий Дух бере участь у божественному зачатті Слова Божого Лк. 1, 35. Духові Святому належить поклоніння адже у хрещальній формулі яку заповів нам Христос Святий Дух є нарівні з Отцем і Сином. Оскільки через хрещення ми виявляєм визнання своєї віри, поклоніння Отцю і Сину, то і згідно формули поклоніння належить і Святому Духові. Особливими днями урочистого поклоніння Святому Духові у Церкві є період П’ятидесятниці, хоча кожне богослужіння спільноти, що ми називаємо Церквою починається з призивання Святого Духа.
Христос є осередком цілого літургійного життя Церкви, просякнутого Святим Духом, яким здійснена, єдність цілої Церкви. Саме через Таїнства святої Церкви Святий Дух дарує нам можливість живого богоспілкування. Він охороняє Церкву і керує нею. Саме силою Святого Духа Церква для нас носить божественний характер яка дарує нам світло вічності, передсмак Царства Божого, церква як живий організм який чекий чекає своєї повної довершеності у славі Божій кличучи з усіх куточків щоденно Мараната (Господи прийди). Його індивідуальною властивістю є те, що Дух Святий від Отця предвічно ісходить і через Сина Ісуса Христа дарується усім нам Йо. 15,26. Від моменту Пятидесятниці Він перебуває із нами у світі, бо Бог не залишив нас сиротами. І кожен, хто приймає Святого Духа приймає нове нароження до нового життя, про що говорить Христос у розмові з Никодимом (Йо. 3, 5-6).
>Старозавітні праведники і пророки сповіщали, що після приходу Месії Бог дасть людям нове законодавство, закарбоване не на глиняних таблицях, a в серцях людей, і для цього буде вилита благодать Святого Духа на всяку плоть (Йоіл. 2, 28). Святий Іван Предтеча, останній пророк Старого Завіту, наголошував, що хрестить водою, але за ним іде Сильніший від Нього, який хреститиме Духом Святим (Лук. 3, 16). Господь наш Ісусу Христос завжди говорив про благодать Святого Духа з особливою увагою, як про незамінний дар для своїх послідовників. У розмові з членом Синедріону Никодимом Він відверто сказав, що для того, щоб успадкувати Царство Небесне треба народитися з висоти від Духа (Йо. 3,3).
Це нове життя є життя у Христі Духом Святим, тому життя Церкви, тобто вірних є життям у Христі живу вже не я, а живе Христос у мені Гал. 2, 20, а також життям у Святому Дусі ви храм Божий і Дух Божий живе у вас 1Кр. 3, 16. Роль Святого Духа у житті християн є дуже великою, адже Дух наставляє християн на всяку істину. Як колись Святий Дух зійшов на апостолів так і в житті кожного християнина також відбувається П’ятидесятниця – Сходження Святого Духа. Єпископи і священики, які є спадкоємцями і носіями Святого Духа від апостолів, після святого хрещення здійснюють над нами таїнство Миропомазання в якому ми отримуємо «Печать дару Духа Святого». У цьому таїнстві Церква закликає на нас Святого Духа, щоб і ми отримали, подібно до святих апостолів, дари і сили для праведного християнського життя. Святому Духу властиві всі дари, необхідні для християнина. Божий дух є джерелом життя в Христі. Від Духа ми отримуємо усі безцінні таланти і здібності. Святий Дух є і Вчителем, який наставляє на всяку істину, і Утішителем, який заспокоює під час скорботи. Людина не може перемогти гріх без Духа Святого. Через Духа Божого ми сподіваємося отримати блага вічного життя.
Різні імена Св. Духа
Дух (Йо. 3:6.8),
Божий Дух (1 Кор. 3:16),
Дух Господній (Іс. 11:2),
Дух Христовий (Рим. 8:9),
Дух Ісуса Христа (Фил. 1:19),
Дух Ісуса (Ді. 16:7),
Дух Сина Божого (Гал. 4:6),
Святий Дух (Лк. 11:13),
Дух істини (Йо. 14:17),
Дух життя (Рим. 8:2),
Дух благодаті (Єв. 10:29),
Дух слави (1 Петра 4:14),
Помічник або Утішитель (Йо. 14:26)
Символічні Імена Св. Духа через дії
Голуб (Йо. 1:32).
Вітер (Йо. 3:8).
Дощ (Йоіл 2:23).
Потоки (Йо. 7:38-39).
Вода (Іс. 12:3; Єз. 36:25).
Масло (Лука 4:18).
Вогонь (Мт. 3:11)
Хмара (Числа 9:15; 2 Пар. 5:13; 1 Кор. 10:1-2).
Печать (Еф. 4:30)

о. Володимир Пендзей
з архіву редакції Католицького Часопису "Пізнай Правду"